Rolllemodeller

Tøffe data – for tøffe jenter!

Tøffe data – for tøffe jenter!

by

Tøft jentemiljø

Ragab flyttet fra Egypt til Telemark da hun var fem år gammel. Før hun kom til Norge hadde hun gått to år i barnehage, hvor hun lærte både engelsk og arabisk. I Telemark var nærmiljøet preget av at alle kjente hverandre, og at de fleste var i enten nær eller fjern slekt. Jentene var tøffe, og de som ikke var det ble mindre likt. På mellomtrinnet ble Ragab mobbet, mest pga. hennes innvandrerbakgrunn.

Jenteyrke aldri et alternativ
Nå har hun for første gang flyttet hjemmefra for å studere til å bli dataingeniør. Valget stod mellom data og elektro. Et jenteyrke har aldri vært et alternativ.
– Som liten får gutter legoklosser, mens jenter får Barbie-dukker. Faget er fra før mer tilrettelagt for at gutter skal ta slike typer utdanninger, sier Ragab.

Ragab beskriver miljøet i Stavanger som mindre harry sammenlignet med området hun kom fra i Telemark. I Stavanger er de fleste mer like og har samme interesser. Det er lettere å finne studenter med samme verdier og interesser der.

Skiller seg ikke ut

Foreldrene hennes er utdannet landbruksingeniører, så Ragab skiller seg ikke ut innad i familien. Hun legger til at det er veldig vanlig med kvinnelige dataingeniører i Egypt.

Dataingeniørutdanningen på Universitetet i Stavanger har i løpet av det første året fag som programmering, matematikk, statistikk og fysikk. Hun sier at det er viktig at du er villig til å lære, er kreativ og har interesse for faget om du skal greie det. Men det var et høydepunkt dette semesteret:
– Fysikk var et fag jeg var engstelig for. Engstelsen snudde når jeg møtte min danske foreleser. Han var utrolig dyktig og i dag kan jeg si at jeg endelig forstår fysikk, sier Ragab.

Ingen datanerd

Ragab ønsker at det skal begynne flere jenter på studieretningen. Dette ønsker hun å endre gjennom å rekruttere nye studenter til universitetet. En UiS-ambassadør reiser rundt på utdanningsmesser og besøker videregående skoler i hele landet, for å treffe potensielle søkere og informere om hva universitetet kan tilby dem.
– Jeg tror det er viktig at de unge møter en vanlig jente som meg. Slik at de ser at det ikke kun er gutter som sitter foran datamaskinen hele dagen som tar denne utdanningen, sier Ragab

Ragab har også opprettet en gruppe for å arrangere events, for sveise-, elektro- og datalinjen (LED), slik at studietiden blir bedre for jentene. Det er nesten bare gutter i LED-gruppen og dette vil hun at skal snu.
– Mitt mål er at jentene skal engasjere seg mer og ta større del. Vi jenter har så mye å bidra med! Det vil være synd å spyle slike ressurser ned i do, sier Ragab.

Lager roboter

Allerede i første semester fikk de i oppgave å lage roboter. Prosjektet varte i syv uker og oppgaven gikk på å få roboten til å utføre aktiviteter. De fikk blant annet roboten til å tegne med hånden og å spille golf.

Hvordan mestre utdanningen best mulig?
– Jeg kjente noen, som kjente noen, som kjente noen osv. Til slutt endte vi opp syv personer og dannet en kollokviegruppe. Her har det vært heftige diskusjoner men vi har stort sett vært enig. Gruppen har vært veldig nyttig før eksamen, sier Ragab.

– Min drøm? Om 10 år har jeg kommet med noen revolusjonerende løsninger som gjør hverdagen enklere for oss. Jeg reiser mye rundt og har stor fleksibilitet. Samtidig holder jeg workshops rundt omkring, for å styrke nivået og interessen til barn og unge innenfor realfag. Jeg vet hvor kjipt det er å slite, men også hvor magisk det er når en til slutt får det til.

Ingen dans på roser

Ragab forteller at det er viktig å ikke være for hard med seg selv når det nærmer seg eksamenstiden. Om du ikke får til alt så betyr det ikke at du er dum, men enkelte fag krever mer jobbing.
– Når personer gjør det bra karrieremessig så ser vi ofte kun det positive og bra de gjør. Men backstage er det hard jobbing og dårlige dager. En karriere er ingen dans på roser.

Kommentarer

kommentarer

Related UiS Articles

Similar Posts From UiS Category