– Det har vært halvannet år hardt arbeid. Men nå er jeg i ekstase og ser frem til et spennende samarbeid, jubler Nima Shahinian, førsteårs masterstudent ved Institutt for produktdesign.
Oppgaven som Nima fikk under sitt andre år på bachelorutdanningen i produktdesign ved HiOA, resulterte i stikkontakten Flow . Resultatet er like enkelt som det er genialt: En spiralform i bunnen av kontakten gjør at støpselet finner veien helt av seg selv. Ikke bare glimrende for de av oss med nedsatte motoriske evner – hvem har vel ikke plundret med mobillader og stikkontakt i mørket?
Hvorfor har ingen tenkt på dette før?
– Det begynte egentlig litt tilfeldig. Jeg prøvde å koble til strømmen på den bærbare datamaskinen min, og ble sittende og fomle. Det slo meg at dette lille irritasjonsmomentet i min hverdag måtte være et stort problem for andre, sier produktdesigneren fra Nittedal.
Etter innlevering fulgte hektiske år for den energiske designeren. Blant annet vant Nima Unge talenters Design for alle-konkurranse fra Norsk Designråd med Flow våren etter.
– Flow er en enkel og genial idé. Vi lurer på hvorfor ingen har tenkt på dette før. Det bør sette en ny standard for stikkontakter, het det blant annet i juryens kjennelse.
Hvorfor ingen hadde tenkt på dette før, lurte også NRKs Anne Lindmo på, og satte Nima i TV-studiostolen sammen med alpinisten Axel Lund Svindal og FrPs Siv Jensen påfølgende lørdagskveld i april. Så kunne det virke som det stilnet litt rundt Flow, men for produktdesignstudenten startet et arbeid i kulissene preget av harde forhandlinger og juridiske utfordringer.
Norsk teknologiselskap kroner verket
Kontrakten ble signert en tidlig tirsdagsmorgen sent i september. Kjøperen, som har vært hemmeligholdt siden da, er nå offentlig: HomeControl AS, et norsk teknologiselskap som jobber med utvikling av smarte løsninger for styring av strøm. Follo-firmaet med tilhold i Ås vil ikke ut med kjøpesummen, men innrømmer at det dreier seg om et millionbeløp. Markedsdirektøren mener de med Flow har fått satt kronen på verket sitt.
– Vi er langt i fra alene om beinet som leverandører av smarthus-teknologi. Og det skal mer enn en app til for å skille seg ut i dette markedet. Man må ha en helhet. Det har vi laget på plattformen vår, og med Flow får vi sårt tiltenkt design og funksjon, forteller markedsdirektør Yngvar Pettersen i HomeControl AS.
Tror på god butikk
– Dette har vært og er strategisk for oss. Vi er dessuten svært glade for å ha Norges kanskje råeste, ambisiøse og utradisjonelle designer med på laget.
HomeControl er sikker på at samarbeidet med Nima vil bli god butikk. Pettersen sammenlikner anskaffelsen av Flow med Googles inntreden på det samme markedet tidligere i år. Nettgiganten kjøpte termostaten Nest for 3,2 milliarder dollar.
– Nest er prakteksemplaret på god design. Men det er vanvittig mange flere stikkontakter enn det er termostater i verdens hjem. Derfor kjøpte vi Flow, forklarer markedsdirektør Yngvar Pettersen.
Mer om bachelor- og masterutdanning i produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus finner du på hioa.no/produktdesigner.
Foto : John Hughes
Skrevet av : Jørgen Lie Furuholt
Kilde : www.hioa.no